Szanowne Koleżanki i Koledzy Architekci IARP,
Przesyłamy Wam czterdziesty trzeci numer newslettera legislacyjnego. Zawiera on:
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 listopada 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
>>>
-
Tekst rozporządzenia z naniesionymi zmianami wynikającymi z nowelizacji (wersja czerwono-niebieska)
>>>
-
Prezentację Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa dotyczącą zmian wprowadzonych w rozporządzeniu
>>>
Z dniem 1 stycznia 2018 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 14 listopada 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2018 r., z jednym wyjątkiem – stanowisk postojowych w garażu. W tym przypadku vacatio legis ustalono na 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Nowelizacja dotyczy tak istotnych obszarów jak m.in. sytuowanie obiektów, wymagania dotyczące stanowisk postojowych, powierzchni użytkowej mieszkania czy aneksu kuchennego.
Najważniejsze zmiany przedstawiamy poniżej:
- Nowe definicje. W znowelizowanym rozporządzeniu doprecyzowano definicje zabudowy śródmiejskiej, kondygnacji oraz kondygnacji podziemnej, a także terenu biologicznie czynnego. W katalogu definicji legalnych wyjaśniono pojęcie działki budowlanej, parkingu oraz aneksu kuchennego. Zabudowę śródmiejską według nowelizacji rozumieć należy jako zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze śródmieścia, określonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku planu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Parking – zgodnie z wprowadzoną definicją – to nie tylko wydzielona powierzchnia terenu przeznaczona do postoju oraz parkowania, składająca się ze stanowisk postojowych, ale również dojazdy łączące te stanowiska (jeśli występują).
- Sytuowanie obiektów. Zgodnie z nowymi przepisami ustalanie odległości obiektów następować będzie w oparciu o granice działki, na której będzie realizowana inwestycja, a nie jak do tej pory granice działki sąsiedniej. Zlikwidowano możliwość sytuowania obiektów w odległości 1,5 metra od granicy działki lub bezpośrednio przy jej granicy na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Możliwe to będzie jedynie w sytuacji, gdy plan miejscowy przewiduje taką możliwość. Ponadto sytuowanie w granicy działki na styku z innymi budynkami będzie możliwe w zabudowie każdego rodzaju (nie zaś jak dotychczas, tylko w zabudowie jednorodzinnej).
- Sytuowanie od granicy lasu. Granicę lasu – zgodnie ze zmianami - rozumieć należy jako grunt leśny (Ls) określony na mapie ewidencyjnej lub teren przeznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako leśny.
Najmniejsza odległość budynków wymienionych w § 213 wykonanych z elementów nierozprzestrzeniających ognia, niezawierających pomieszczeń zagrożonych wybuchem oraz posiadających klasę odporności pożarowej wyższą niż wymagana zgodnie z § 212 od granicy (konturu) lasu zlokalizowanej na:
1) sąsiedniej działce - wynosi 4 m,
2) działce, na której sytuuje się budynek - nie określa się
- jeżeli teren, na którym znajduje się granica (kontur) lasu, przeznaczony jest w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę niezwiązaną z produkcją leśną, a w przypadku braku planu miejscowego - grunty leśne są objęte zgodą na zmianę przeznaczenia na cele nieleśne uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które utraciły moc na podstawie art.1 lit. a ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2001 poz. 1804) oraz art. 87 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1703).
- Zmiany w zakresie parkingów i garaży. Zmiany w zakresie stanowisk postojowych dotyczą odległości od okien pomieszczeń oraz od granicy działki (zarówno samochodów osobowych, jak i innych niż osobowe).
Dla przykładu, w przypadku stanowisk postojowych dla samochodów osobowych oddalonych m.in. od okien budynków o 7 m zaprojektować będzie można do 10 stanowisk włącznie, a nie jak do tej pory do 4. W przypadku sytuowania stanowisk postojowych 3 m od granicy działki również zaprojektować będzie można do 10 stanowisk włącznie (do tej pory do 4).
Odległości od okien nie trzeba będzie zachowywać w przypadku parkingów niezadaszonych składających się z jednego albo dwóch stanowisk postojowych dla samochodów osobowych przypadających na jeden lokal mieszkalny w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, zlokalizowanych przy tym budynku. Stanowiska parkingowe można będzie również sytuować z pominięciem wskazanych w rozporządzeniu odległości od granicy działki w przypadku niezadaszonych parkingów składających się z jednego albo dwóch stanowisk postojowych dla samochodów osobowych w zabudowie jednorodzinnej oraz w zabudowie zagrodowej, jeżeli stykają się one z niezadaszonymi parkingami dla samochodów osobowych na sąsiedniej działce.
Zachowanie wymagań dotyczących odległości stanowisk postojowych od okien, nie będzie wymagane w przypadku stanowisk dla osób niepełnosprawnych.
- Stanowiska postojowe w garażu. Zgodnie z nowymi przepisami dojazd (droga manewrowa) do stanowisk postojowych w garażu jednoprzestrzennym (bez ścian wewnętrznych) powinien mieć szerokość – przy sytuowaniu prostopadłym – co najmniej 5,0 m (a nie jak do tej pory 5,7 m). Natomiast odległość między dłuższą krawędzią stanowiska postojowego a:
- ścianą powinna wynosić co najmniej 0,3;
- słupem powinna wynosić co najmniej 0,1 m, pod warunkiem zapewnienia swobodnego otwarcia drzwi samochodu.
- Zmiana szerokości stanowisk postojowych. Określono nowe szerokości stanowisk postojowych zarówno dla samochodów osobowych oraz innych niż osobowe. Szerokość stanowiska postojowego dla samochodów osobowych zwiększona została z 2,3 do 2,5 metra.
- Nowe wymagania dotyczące miejsc gromadzenia odpadów stałych. Usunięto obowiązek zachowania odpowiedniej odległości od okien, drzwi i granicy działki w przypadku sytuowania miejsc na gromadzenie odpadów w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej. Wskazano odległość tych miejsc od placów zabaw (co najmniej 10 m).
- Liberalizacja wymogów dotyczących aneksu kuchennego. W rozporządzeniu pojawia się pojęcie aneksu kuchennego, który może być częścią pomieszczenia przeznaczonego na pobyt dzienny, a w przypadku mieszkania jednopokojowego - który może być częścią przedpokoju albo pokoju. Warunkiem jest tu zastosowanie odpowiedniej kombinacji rodzaju wentylacji (grawitacyjnej lub mechanicznej wywiewnej) i rodzaju kuchni (elektrycznej lub gazowej). Zrezygnowano z obowiązkowego do tej pory wyposażenia kuchni. Pralkę będzie można zaprojektować np. w kuchni lub wydzielonym pomieszczeniu.
- Obowiązkowe miejsce do karmienia i przewijania. W budynkach: gastronomii, handlu lub usług o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2, a także stacji paliw o powierzchni użytkowej powyżej 100 m2, powinno znajdować się wydzielone pomieszczenie dostosowane do karmienia i przewijania dzieci.
- Zmiany dotyczących powierzchni pomieszczeń. W drodze nowelizacji zniesiono wymagania dotyczące minimalnych powierzchni poszczególnych pokoi. Wprowadzono natomiast wymóg, zgodnie z którym powierzchnia użytkowa mieszkania nie może być mniejsza niż 25 m².
- Ponadto uaktualniono Wykaz Polskich Norm wskazanych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zmiany dotyczą również załącznika nr 2 odnoszącego się do wymagań izolacyjności cieplnej oraz załącznika nr 3.
Stosowanie przepisów dotychczasowych:
- Przepisy dotychczasowe stosuje się dla zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia:
- został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę lub wniosek o zatwierdzenie zamiennego projektu budowlanego;
- zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę;
- została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego.
- Paragraf § 12 ust. 2 rozporządzenia w brzmieniu dotychczasowym stosuje się na wniosek inwestora w przypadku zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz dla którego przed dniem 1 stycznia 2020 r.:
- został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę lub wniosek o zatwierdzenie zamiennego projektu budowlanego;
- zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę;
- została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego.
- Stosowanie § 55 ust. 4 w dotychczasowym brzmieniu dopuszcza się w przypadku budynku innego niż budynek mieszkalny wielorodzinny dla którego została wydana decyzja pozwolenia na budowę przed dniem 1 kwietnia 1995 r. i dla którego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dokonano zmiany sposobu użytkowania na budynek mieszkalny wielorodzinny.
- Przepisu § 94 w nowym brzmieniu nie stosuje się do przebudowy mieszkań o powierzchni użytkowej mniejszej niż 25 m2:
- powstałych w ramach zamierzenia budowlanego, o którym mowa w ust. 1 (został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie etc.);
- które w dniu wejścia w życie rozporządzenia spełniają warunki, o których mowa w art. 2 ust 2 zdanie pierwsze ustawy o własności lokali.
- Polskie Normy wymienione w pozycji 49 załącznika nr 1 w brzmieniu dotychczasowym można stosować w przypadku zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem 1 stycznia 2021 r.:
- został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę lub wniosek o zatwierdzenie zamiennego projektu budowlanego;
- zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę;
- została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego.
Piotr Gadomski
Architekt IARP, Wiceprezes KRIA
Maciej Nitka
Architekt IARP, Szef Biura Portalu WarsztatArchitekta.pl