Szanowne Koleżanki i Koledzy Architekci IARP,
Przesyłamy Wam czterdziesty szósty numer newslettera legislacyjnego. Zawiera on:
-
Ustawę z dnia 28 lutego 2018 r. o zmianie ustawy Prawo wodne opublikowaną w Dzienniku Ustaw w dniu 11 kwietnia 2018 r., poz. 710
>>>
-
Tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r., poz. 1422 ze zm.) ze zmianami wynikającymi z nowelizacji opublikowanej 8 grudnia 2017 r. (wersja czerwono-niebieska – uzupełniona)
>>>
1 stycznia 2018 r. obowiązywać zaczęła nowa ustawa z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r., poz. 1566, ze zm.). Wprowadzone zmiany dotyczą m.in. powołania nowego organu właściwego w sprawach gospodarki wodnej tj. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wprowadzenia zgody wodnoprawnej oraz oceny wodnoprawnej, a także procedury ich wydawania, jak również decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji w sprawach oceny oddziaływania na środowisko.
Choć ustawa obowiązuje od niedawna, doczekała się już pierwszej nowelizacji, dotyczącej przede wszystkim stosowania przepisów odnoszących się do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji w sprawie oddziaływania na środowisko. Nowelizacja – z pewnymi wyjątkami – zacznie obowiązywać od 26 kwietnia br.
-
Od początku roku w sprawach wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowej ustawy, dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji przed wydaniem których przeprowadza się ponowną ocenę oddziaływania na środowisko stosowano nowe przepisy. To jednak wzbudziło liczne trudności interpretacyjne. Dotyczyły one – jak wskazano w uzasadnieniu nowelizacji – wątpliwości czy czynności procesowe przeprowadzone przez organ jeszcze według starych przepisów są ważne, czy też należy przeprowadzić je ponownie. Problematyczna stała się również sama procedura uzupełniania dokumentacji o stanowiska wymagane zgodnie z nowymi przepisami.
W związku z tym, ustawodawcy zdecydowali znowelizować ustawę tak aby do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2018 r. dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w sprawach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stosować przepisy obowiązujące przed wejściem w życie nowej ustawy (tj. 1 stycznia 2018 r.). Celem nowelizacji jest więc umożliwienie „dokończenia” postępowań wszczętych na „starych” zasadach w oparciu o przepisy obowiązujące w momencie wszczęcia postępowania.
Od reguły obowiązywania „starych” przepisów przewidziano wyjątki uwzględniające korzystniejsze wymogi względem inwestycji przeciwpowodziowych.
Istotne jest również, że do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji, przed wydaniem której przeprowadza się ponowną ocenę oddziaływania na środowisko wydawanych w ramach postępowań wszczętych na starych zasadach nie będzie miał zastosowania art. 428 (zastąpienie oceny wodnoprawnej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzją, przed wydaniem której jest przeprowadzana ponowna ocena oddziaływania na środowisko).
-
Ponadto warto przypomnieć o zmianach, jakie nastąpiły od 1 stycznia w zakresie uzgadniania decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Istotna jest szczególnie kwestia wygaśnięcia ważności tych decyzji.
Zgodnie z brzmieniem art. 166 nowej ustawy Prawo wodne, niezbędne jest dokonanie uzgodnienia z Wodami Polskimi w sytuacji odnoszącej się do zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Tereny uznane za szczególnie zagrożone wskazuje się na mapach zagrożenia powodziowego. Uzgodnienia takiego wymagają m.in. projekty decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, a także miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Uzgodnienie następuje w formie decyzji. Zgodnie z art. 166 ust. 3 ustawy, przy dokonywaniu uzgodnień Wody Polskie uwzględniają: prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi, poziom zagrożenia powodziowego, proponowaną zabudowę i zagospodarowanie terenu położonego na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, jak również aktualne zagospodarowanie i dotychczasowe przeznaczenie. W ustawie sprecyzowano również, co określa się w decyzji. Organ wskazuje w niej wymagania lub warunki dla planowanej zabudowy oraz planowanego zagospodarowania.
Co dzieje się natomiast z istniejącymi już w obiegu prawnym decyzjami oraz wszczętymi postępowaniami?
Decyzje dotyczące nieruchomości lub jej części znajdujących się na obszarze szczególnego zagrożenia powodziowego lub w odległości mniejszej niż 50 m od stopy wału przeciwpowodziowego co do zasady wygasły z dniem 1 stycznia 2018 r.
Nie dotyczy to decyzji odnoszących się do obiektów linowych. Ponadto od reguły tej zostały wyłączone decyzje, na podstawie których przed dniem 1 stycznia 2018 r. wydane zostało pozwolenie na budowę lub dokonano zgłoszenia, a organ nie wniósł sprzeciwu. W mocy pozostają również decyzje dotyczące zagospodarowania terenu niezwiązanego z wykonywaniem robót budowlanych lub polegającego wyłącznie na budowie drogi rowerowej, urządzeń melioracji wodnych lub budowli przeciwpowodziowych. Ponadto do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia br. w sprawie decyzji o warunkach zabudowy oraz decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, zastosowanie mają dotychczasowe przepisy (decyzje te nie wygasają).
-
Jednocześnie przesyłamy tekst jednolity rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ze zmianami wynikającymi z ostatniej nowelizacji. Przesłane wcześniej dwie wersje tekstu jednolitego rozporządzenia nie zawierały zmiany, która naniesiona został po podpisaniu aktu przez ministra. Aby jak najszybciej przesłać Wam opracowany tekst jednolity skorzystaliśmy z wersji zamieszczonej na stronach Rządowego Centrum Legislacji (podpisanej przez ministra). Niestety po opublikowaniu tekstu w Dzienniku Ustaw okazało się, że wprowadzona została jeszcze jedna zmiana (§ 34 ust. 2), którą uwzględniliśmy w przekazanym dziś tekście.
Piotr Gadomski
Architekt IARP, Wiceprezes KRIA
Maciej Nitka
Architekt IARP, Szef Biura Portalu WarsztatArchitekta.pl