Emocje naznaczają przestrzeń, dlatego warto od początku budować wrażliwość estetyczną młodego pokolenia – ta myśl była zaczątkiem powstania i realizacji programu Izby Architektów RP – „Kształtowanie Przestrzeni”.

Tematem tegorocznego konkursu podsumowującego VI już edycję programu była „Mapa Wrażeń”.

Na ogłoszony 28 stycznia br. konkurs wpłynęło 48 prac w formie plansz lub makiet. Zadaniem było wykonanie mapy wrażeń najbliższej okolicy lub otoczenia: miasta, dzielnicy, osiedla, wsi, i wyodrębnienie miejsc, które wymagają działań naprawczych.

Praca konkursowa miała mieć formę planszy o wymiarach 100 x 70 cm, wykonanej w dowolnej technice, na sztywnym podkładzie, na którym można było zamieścić makiety z dowolnego materiału, zdjęcia, rysunki, diagramy czy opisy. Na każdym etapie projektu uczniowie mogli zwrócić się o pomoc do nauczyciela lub innej osoby wspierającej, np. koordynatora okręgowego lub edukatora IARP. Zachęcali ich oni do obserwowania tego, jak ludzie czują się w pewnych miejscach i sytuacjach, poznawania ich emocji dzięki rozmowom, a następnie zespołowego wykonania zadania – podzielenia się wrażeniami, zrobienia ich listy i użycia kolorów do zobrazowania emocji, które zauważyli w przypadku różnych sytuacji, zdarzeń i  miejsc – z  podziałem na pozytywne i negatywne. Ostatnim krokiem było wspólne określenie tego, co należałoby zmienić, aby poprawić jakość przestrzeni, i przełożenie emocji na mapę. Siedmioosobowe jury, pod przewodnictwem prezes KRIA RP Małgorzaty Pilinkiewicz, stanęło przed trudnym zadaniem wyłonienia zwycięzców w dwóch kategoriach: uczniów szkół podstawowych (12–15 lat) oraz uczniów szkół ponadpodstawowych (15–19 lat).
tekst: Magdalena Mojduszka

Główna nagroda w kategorii uczniów szkół ponadpodstawowych powędrowała do Collegium Gostynianum z Lublina.

Zdobywcy głównej nagrody w kategorii uczniów szkół podstawowych.

 

Całość relacji dostępna jest na stronie magazynu Zawód:Architekt